Den 11. april 2017 døde medlem nr. 1780 Ib Olsen 82 år gammel.

Ib blev medlem af Radiotelegrafistforeningen af 1917 i 1954. Han gjorde tjeneste i skandinaviske og argentinske skibe samt et skib registreret i Libanon i 14 år til sammen. Arbejdede så på Kap Tobin i nordøst Grønland i 2 år, derefter Lyngby Radio og sluttede som leder af radiokontrollen på Reersø, hvor han var ansat i 14 år.

Ib deltog gerne i veteransammenkomsterne for tidligere elever fra Wendelboes Radioskole samt i foreningens veteranfrokoster. Ved disse lejligheder fik han fortalt os andre mangt og meget fra sit temmelig farverige liv. Hele sit liv var Ib politisk aktiv, i starten som kommunist og ved seneste kommunalvalg stillede han op for Enhedslisten i Slagelse. I de år, han boede i Argentina, tog han aktiv del i politisk arbejde på den yderste venstrefløj, hvilket kunne få fatale konsekvenser. Med nød og næppe nåede han ud af landet i sidste øjeblik. Om hans tid i Argentina kan man læse beretningen, som ligger på foreningshjemmesiden www.raf1917.dk under erindringer.

Ib var et musisk menneske, og jazz-musik var en af hans helt store interesser. Han deltog gerne i forskellige kurser og samspils-arrangementer rundt om på højskoler i hele landet. Han var en flittig koncertgænger ved jazzarrangementer i nærmiljøet eller ved jazzfestivaler omkring i landet og spillede, når lejlighed bød sig, gerne selv med på sin akustiske guitar.

Kommunikation til omverdenen skete via radioamatørgrejet, som han benyttede dagligt med kaldesignalet OZ6WO. Han noterede i gæstebogen fra sommerhuset i Løkken "Når jeg er hjemme, er jeg på 14140kHz fra kl. 2230 dansk tid. Alle spansktalende er velkomne, Argentina, Uruguay, Brazilien, Sverige og Danmark"

Ib var et stort naturmenneske, der her fandt kræfter til at overvinde diverse legemlige skavanker. Og han og hustru Eva nød at holde fri i telegrafistforeningens gode sommerhuse. Optegnelserne i husenes gæstebøger giver indtryk af glæden ved at opholde sig der - Evas mange fine betragtninger smukt illustreret med hendes meget fine blomstertegninger og Ibs mere faktuelle bemærkninger. Ib var jo en søens mand, og han både svømmede, surfede og roede i havkajak. For 10 år siden fik han problemer med hjertet, og noterer da i gæstebogen: "I min lægejournal står der "Mærkeligt at patienten kan ro 30 km i havkajak, men har svært ved at gå 3 km - ja, livet er gådefuldt". Han slutter indlægget således: "Håber atter at kunne komme til Grønhøj Strand - måske til næste år. Ellers må jeg som Pablo Neruda slutte med at sige: "yo sé que ha vivido".

Ib har sat sig gode spor, og han vil blive savnet i kredsen af veteraner.

Æret være Ibs minde.

Jan Preisler