En lille episode fra min tid på Wendelboes Radioskole.

Kendte i Høst på radioskolen?
I 1953 gik jeg på aftenholdet på radioskolen. Jeg var meget interesseret i elektronik og radioteknik og læste flere bøger om disse emner. En aften tegnede Høst som til dagligt var teknisk tegner på B&W en elektromotor på tavlen. Det tog ham lang tid, hvorefter jeg uskyldigt spurgte, om han var interesseret i en kommentar. Jo da var svaret, men det var nu ikke sandt for da jeg gjorde ham opmærksom på at hans model aldrig ville dreje rundt da nogle viklinger var anbragt i modfase, blev han så rasende, at jeg blev smidt ud fra undervisningen. Næste dag forsøgte han at overtale Wendelboe til at smide mig ud ad skolen, men det lykkedes dog ikke. Wendelboe sagde mød op på skolen og træn i høring og morsning i hans timer, så han ikke kan sige, at du ikke møder op på skolen. Den elektronik behøver du jo ingen undervisning i, det klarer du sikkert selv og sådan blev det. Jeg tror, at hans noget voldsomme reaktion skyldtes at vi begge havde fået kig på den samme kvindelige elev, som det blev mig der scorede og ikke ham, så derfor ville han gerne være fri for mit selskab. Min interesse for teknikken førte efter 13 år til søs, at jeg læste til elektroingeniør og senere ernærede mig ved at reparere skibsradiostationer og radar i Buenos Aires, Quequen og Bahia Blanca. Fra min bopæl i Necochea lå jeg jo med samme afstand til Buenos Aires som til Bahia Blanca og havnen i Quequen var jo kun 10 minutters kørsel hjemmefra. Nogle gode år som sluttede brat med militærkuppet i marts 1976. Først blev min amatørradiosendetilladelse som LU1DPR inddraget og stationen efter militær ordre demonteret og antennerne pillet ned. Så blev jeg kort tid efter vækket ved midnatstid med besked om at jeg skulle se at komme væk da jeg figurerede på en liste over folk, der skulle anholdes. Samme nat tog jeg til Buenos Aires og derefter med første SAS fly til Stockholm. Efter nogle måneder i Stockholm gik togturen til København og 8 måneders ferieafløsning som telegrafist på Lyngby Radio. Derefter sejlads i Clausen og i 1978-79 blev det Kap Tobin Radio 8 km fra Scoresbysund i nordøst Grønland som blev min arbejdsplads Fra oktober 1981 var jeg ansat som radiotelegrafist på radiokontrolstationen her i Reersø. De sidste 11 år som daglig leder af stationen. Det blev til i alt 14 år med et interessant arbejdsområde. Jeg kunne dog ikke ved indskrænkningen ikke modstå et tilbud om 15 måneders løn, hvis jeg ville gå på efterløn, så jeg sagde ja tak og har aldrig fortrudt. Hvis arbejde virkelig er så sundt, var der vel ikke så mange syge mennesker her i landet.

Best 73 fm OZ6WO, medlem nr. 1780, Ib

PS: Siden den 17. februar 1982 er jeg nu dansk statsborger igen.